torsdag 10. desember 2009

Ostestjerner


I dag har jeg brukt ettermiddagen til litt julebakst. Jeg har bakt kokosmakroner og ostestjerner. Planen var å bake kolakaker også, men manglet en ingrediens så får lage de en annen dag.

Ostestjernene fant jeg oppskrift på i et gammelt juleblad (Alt om julen, 2007). Ostestjernene er gode på smak og kan bli en fin vertinnegave om man legger dem på glass. Jeg hadde bare valmuefrø i hus til pynt, men man kan også bruke lyse og mørke sesamfrø. Legger ved oppskrift:

Ostestjerner
250 g (4 dl) hvetemel
1 ts bakepulver

60 g ( ca. 1 dl) revet parmesan ost

200 g smør/margarin

2 ss seterrømme
1 ts salt

Til pynt:
valmuefrø, lyse og mørke sesamfrø

Steketid: i ovn ved 200grader i ca. 8min
Elt sammen ingrediensene til deigen, og la den hvile i kjøleskap i ca. 1 time.
Kjevle deigen ut ca. 4 mm tykk. Et godt tips er å kjevle mellom to stykker bakepapir, da setter ikke deigen seg fast hverken i benken eller i kjevlen. Legg en godt oppvridd klut under det underste bakepapiret så det ligger støtt mens du kjevler.
La deigen hvile i ca. 30 minutter, og stikk ut stjerner. Legg dem på bakepapir på stekebrett, og sett dem kaldt i 15 min. stikk ut et lite hull midt i hver stjerne. Pensle dem med vann og dryss på frø. Stek stjernene lyst gylne midt i ovnen. Avkjøl dem på rist før de legges i tett boks.
De er holdbare i ca. 3 uker.

Jeg er kjempeglad i kokosmakroner, så får se hvor lenge de varer før de er spist opp. Men så er de også superenkle å bake, så får lage litt flere om ikke så lenge.


post signature

1 kommentar:

  1. Mmm. de ostestjernene så gode ut! Og kokosmakroner er farlig godt... God helg til deg.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails