søndag 23. oktober 2011

Reiserute...

Sitter her og ser igjennom bilder fra cruiseturen vår vi hadde for noen uker siden.
Lovet tidligere at jeg skulle skrive litt mer om turen, så da er det vel på tide at jeg gjør det.
Cruiseferden vår startet i Roma og ble tilslutt avsluttet i Roma igjen.
Første stoppested etter Roma var Messina på Sicilia, så hadde vi en hel dag om bord på båten.
Dag 4 ankom vi Pireus/Athen, neste dag var det Kusadasi i Tyrkia som stod for tur.
Dag 6 kom vi til Chania på Kreta, så hadde vi en hel dag til ombord på båten.
Før vi tilslutt kom tilbake igjen til havnen i Roma.

Sicilia
Første stopp var altså Messina på Sicilia.
Der hadde vi meldt oss på en tur som tok oss med buss til vulkanen Mount Etna og deretter Alcantara Gorge.

Mt. Etna
Mount Etna er en av de mest aktive vulkanene i verden, den er også Europas høyeste vulkan da den er over 3000moh. Vi var ikke helt på toppen av vulkanen, men besøkte et område som heter Silvestri Craters.
Dette området ligger på ca. 2000moh, og herfra kan man ta en gondolbane videre opp på vulkanen.
På vinterstid kan man dra hit for å stå på ski ;)

Ved Silvestri Craters var der flere butikker og barer, der man både kan kjøpe suvenirer, mat drikke osv.
Vi ble også oppfordret til å plukke med oss små lavastener hjem. Var man ekstra heldig kunne man finne noen som glittret i sølv og gull...
Må si det var utrolig vakkert og spesielt å være på denne vulkanen.
Som jeg nevnte er den en av verdens mest aktive vulkaner, den hadde hatt utbrudd 7 dager før vi var der. Og hadde et nytt utbrudd bare 2 dager etter vi besøkte den.

Guiden vår fortalt at mange av turene til vulkanen blir lagt til nattestid, slik at man får se lava'n ekstra godt når den spruter opp.
Tror det hadde vært kjempe spennende og tatt en slik tur. Skulle også ønske at vi hadde hatt bedre tid, slik at vi kunne dratt høyere opp på Mount Etna.

Alcantara Gorge

Alcantara Gorge er et utrolig vakkert sted, som er blitt til ved at lavstrøm fra Mount Etna har møtt det kalde vannet i elven Alcantara. Mener også at guiden vår sa at det hadde vært et jordskjelv som dannet den spesielle sprekken, da lavaen knakk i to.

Vannet i elven er veldig kaldt, selv på sommerstid. Flere lokale pleier vist å dra hit på stranden langs elven for å kjøle seg ned og ta et bad.

Etter at vi hadde vært nede ved elven og sett oss rundt, fikk vi besøke en markedshall der de servert oss forskjellige lokale smaker. I form av div. likører og små retter. Så satt vi oss på bussen tilbake til båten.
En spennende og opplevelsesrik dag!
Kan anbefale alle som drar til Sicilia og besøke disse to stedene :)

Skriver mer om resten av ferien en annen dag, jeg er litt treig av meg for tiden.